El portal de dades obertes de la Diputació, a l'Smart City Expo

presentació del portal de dades obertes a l'Smart City Expo

En el marc de les activitats que la Diputació de Barcelona duu a terme a l’Smart City Expo de la Fira de Barcelona – Gran Via, ahir a la tarda es va presentar el portal de dades obertes de la corporació, que inclou els més de 50 conjunts de dades que s’ofereixen i obre nous canals d’interacció entre els visitants de la pàgina web i els usuaris de la informació.

Amb aquest portal, la Diputació vol apropar a tots els ciutadans i reutilitzadors les dades que produeix i recopila, de manera que la puguin consultar en diferents formats i fer-les servir en la creació d’aplicacions o pàgines que aportin valor social i econòmic al conjunt de la població. A més, se’ls ofereix la documentació tècnica necessària, així com també tota mena de detalls i exemples sobre com fer servir la interfície de programació d'aplicacions (API, de les seves sigles en anglès).

Aquesta plataforma també permet proposar dades que encara no es troben al catàleg, votar i comentar cada dataset o, fins i tot, les propostes d’altres visitants. També permet realitzar preguntes i suggeriments, plantejar dubtes específics de desenvolupament i informar d’apps i webs fetes amb les dades que ofereix la Diputació. A més, també es publica el full de ruta del projecte, on es pot veure quines dades utilitzen els sistemes d'informació de la corporació i quan es preveu poder-les alliberar.

El portal està construït amb la tecnologia DKAN, que és una plataforma de gestió de dades de codi obert basada en Drupal i, gràcies al linked open data, assoleix la puntuació màxima de cinc estrelles dins de la classificació de projectes de dades obertes feta per Tim Berners-Lee, director del World Wide Web Consortium (W3C).

Després de la presentació del portal, que va fer el cap de l'Oficina Tècnica d'Internet de la Diputació de Barcelona, Jorge Martínez de Morentin, va haver-hi una taula rodona moderada pel director de Govern obert de la Diputació, Carles Agustí, en què van intervenir diversos experts de dades obertes a Catalunya, com Marc Garriga, CEO de l'empresa Desidedatum; Lourdes Muñoz, de la Iniciativa Open Data Barcelona; Michael Donaldson, de l'ajuntament de Gavà, i Josep Ignasi Bonet, de l'ajuntament de Sant Cugat.