El projecte de dades obertes, a Municipàlia

La Diputació ha participat a la fira Municipàlia 2021 de Lleida. A l’estand de la corporació s’hi han mostrar diversos projectes innovadors, entre els qual cal destacar el de dades obertes.

La xerrada ha anat a càrrec del cap de l’Oficina Tècnica d’Internet, Jorge Martínez de Morentin. El portal Dades obertes és un catàleg de 74 conjunts de dades que es publiquen amb formats reutilitzables. Cada visitant pot trobar la informació que li interessi a través del cercador de conjunts de dades i té a l'abast diferents formats per a consultar-la, des de visors amb format de mapa, taula o calendari, fins a formats estàndards i interoperables perquè els desenvolupadors puguin reutilitzar-la. Aquests últims usuaris poden consultar la documentació tècnica, que inclou tota mena de detalls i exemples sobre com es fa servir la interfície de programació d'aplicacions (API, per les seves sigles en anglès) per a cercar, filtrar, posar en context o ordenar les dades generades o recopilades per la Diputació i crear així noves visualitzacions, aplicacions o webs.

Martínez de Morentin ha destacat que «l’objectiu de les dades obertes és la reutilització i la generació de valor afegit per part de ciutadania o empreses a partir d’aquesta informació en brut». D’aquesta manera, ha explicat, «es vol que el valor d’unes dades aconseguides amb diners públics reverteixi realment sobre la societat i el teixit econòmic». Per això, es posa a disposició dels reutilitzadors documentació, exemples i fins i tot la possibilitat de contactar amb l’equip tècnic per a resoldre dubtes de desenvolupament.

Durant l’explicació, Martínez de Morentin ha avançat que s’està treballant en la renovació de la UNE 178301 d’AENOR, certificació que el projecte de dades obertes va obtenir l’any 2018 i que representa el segell de garantia d’aquest projecte.

Les dades obertes són la matèria primera de la indústria de la reutilització de la informació que transforma dades en valor. Afavoreixen l’obertura del coneixement, la rendició de comptes, la innovació i la millora col·lectiva dels serveis.